وبلاگ کریپتو وبلاگ کریپتو .

وبلاگ کریپتو

انواع کولر گازی | بهترین کولر گازی

https://mydecorative.com/wp-content/uploads/2020/07/split-air-conditioner.jpg

کولر گازی که در بازار به آن اسپلیت نیز می گویند، نوعی دستگاه خنک کننده است که جایگزین دستگاه های خنک کننده قدیمی مانند کولر آبی و پنکه های سقفی شده است. این کولر گازی به کمک سیستم تبرید تراکمی کار می کند و برای استفاده در محیط های کوچک تا سالن های بزرگ مناسب است. بیشتر این کولرها در محیط های خانگی و آپارتمانی کاربرد دارند. یعنی مکان هایی که احتمال نصب وسایل سرمایشی دیگر مانند چیلر، کولر و ... کمتر است و به دلیل معایب کولر آبی، تمایل به استفاده از سیستم تهویه مطبوع متفاوت دارند. در این مقاله کولر گازی یا اسپلیت چیست، قصد داریم بیشتر در مورد این دستگاه ها صحبت کنیم و سپس به بررسی انواع کولر گازی یا اسپلیت و نحوه عملکرد آن ها بپردازیم.

مقدمه ای بر اسپلیت

کولر گازی از جمله کولرهایی است که با استفاده از سیستم تبرید فشرده، مبرد را خنک می کند. البته با این تفاوت که اکثر دستگاه های تبرید تراکمی مانند چیلر، مینی چیلر، فن کویل، کولر و ... در مکان های بزرگ کارایی بیشتری دارند. اما کولر گازی را می توان در محیط های خانگی و فضاهای کوچک ساختمانی نیز استفاده کرد. حتی کولرگازی های قابل حمل را می توان در مواقع اضطراری استفاده کرد و در صورت لزوم تعویض کرد. همین موضوع باعث شده است که کولر گازی مورد توجه صاحبان املاک، آپارتمان ها و ویلاهای کوچک قرار گیرد.

انواع کولر گازی

کولرهای گازی اغلب به صورت یک تکه و دو تکه طراحی می شوند. در نوع دو تکه دستگاه از دو قسمت (واحد) مجزا تشکیل شده و سپس این قطعات توسط خطوط لوله به هم متصل می شوند. کمپرسور دستگاه و کندانسور در یونیت خارجی نصب شده است. یونیت داخلی همچنین شامل قسمت اواپراتور و فیلترهای لازم است که محیط را خنک می کند و پس از تصفیه هوای خنک شده را به داخل اتاق می دمد. در کولرهای گازی یک تکه، تمام قطعات مورد نیاز برای طراحی سیکل تبرید در داخل یک قطعه نصب می شود و اغلب قسمت بیرونی دستگاه هوای مورد نیاز آن را از طریق پنجره تامین می کند.

آشنایی با مکانیزم و عملکرد کولرهای گازی

کولرهای گازی بر اساس چرخه تبرید تراکمی برای خنک کردن محیط ساخته می شوند. این چرخه به دستگاه یخچال معروف است و بر اساس اصول ترمودینامیکی گرما را از محیط سردتر گرفته و به محیط گرمتر منتقل می کند. طبیعتا برای انجام این کار نیاز به مقدار مشخصی انرژی است. اجزای کلی یک کولر گازی به شرح زیر است که در مورد آن توضیح مختصری خواهیم داد:

کمپرسورهای کولر گازی

کمپرسور دستگاهی است که وظیفه فشرده سازی مبرد را بر عهده دارد. همانطور که گفتیم برای انتقال گرما از محیط سردتر به محیط گرمتر باید روی سیستم کاری انجام داد. کمپرسور انرژی مورد نیاز برای حرکت مبرد را در طول چرخه تبرید تراکمی فراهم می کند. کمپرسورهای مورد استفاده در تهویه مطبوع قدیمی اغلب پیستون های رفت و برگشتی بودند. اما این کمپرسورها صدای بالایی دارند و هر بار کولر گازی شروع به کار می کند در زمان راه اندازی انرژی زیادی مصرف می کنند. به همین دلیل است که امروزه این کمپرسورها با انواع جدیدتر مانند کمپرسورهای اسکرول و روتاری جایگزین شده اند. در نسل جدید کولر گازی از کمپرسورهای اینورتر استفاده می شود. این کمپرسورها می توانند با سرعت های متغیر کار کنند. به این ترتیب نیازی نیست که کمپرسور کولر هر بار از کار بیفتد و دوباره راه اندازی شود، بلکه فقط از سرعت چرخه آن کاسته می شود.

کندانسور تقسیم

هنگامی که مبرد توسط کمپرسور فشرده می شود، دمای آن افزایش می یابد و تبدیل به گاز داغ می شود. کندانسورهای کولر گازی به گونه ای طراحی شده اند که با هوا خنک می شوند و وظیفه دارند دمای مبرد را در یک فرآیند فشار ثابت کاهش دهند. به گونه ای که مبرد در حالت مایع اشباع می شود.

شیر انبساط کولر گازی

پس از اینکه مبرد از کندانسور خارج شد، از شیر انبساط عبور می کند. این باعث می شود که فشار سیال به یکباره کاهش یابد و به دلیل افزایش حجمی که اتفاق می افتد، کاملاً بخار شود.

اسپلیت اواپراتور

پس از اینکه مبرد به گاز اشباع تبدیل شد، با کمک یک اواپراتور با هوای داخل در تماس است. این عمل باعث می شود که گرمای محیط خانه به مبرد منتقل شود. زیرا دمای سیال کمتر از دمای محیط است. این کار به کمک دمنده ای انجام می شود که هوای محیط را مکیده و از لوله های اواپراتور عبور داده و پس از خنک شدن به محیط باز می گرداند. سیال مبرد نیز پس از عبور از اواپراتور کولر گازی به کمک خط لوله به کمپرسور دستگاه باز می گردد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۰:۲۶ توسط:علی موضوع: خانه و زندگی نظرات (1)