وبلاگ کریپتو وبلاگ کریپتو .

وبلاگ کریپتو

آموزش کامل ارتقا رم لپ تاپ + 4 نکته که باید رعایت کنید

اگر سرعت و عملکرد لپ تاپ شما کاهش یافته است جای نگرانی نیست. به راحتی می توانید با یک سری راهکارهای ساده آن را ارتقا دهید و سرعت عملکرد آن را افزایش دهید. ارتقاء رم لپ تاپ همیشه یکی از راه های افزایش کارایی و ارتقاء لپ تاپ است. یک فکر قدیمی در مورد ارتقا رم لپ تاپ در بین برخی افراد رواج پیدا کرده است و بر اساس آن لپ تاپ ها غیرقابل ارتقا معرفی می شوند. اگر این تفکر درست باشد، برای افزایش کارایی لپ تاپی که سرعت پایینی دارد، تنها راه افزایش سرعت آن تعویض آن است. اما خوشبختانه نمی توان گفت که این موضوع برای تمام قطعات لپ تاپ صادق است. در بیشتر مواقع برای افزایش سرعت لپ تاپ می توان با افزایش حافظه رم عملکرد لپ تاپ را بهبود بخشید. در ادامه با وبلاگ کریپتو همراه باشید.

باید بدانید که لپ‌تاپ‌های مختلف از طرح‌های متفاوتی می‌آیند و قابلیت دسترسی و تعویض قطعات در آن‌ها متفاوت است. زیرا هر لپ تاپ یکسان ساخته نمی شود و نمی توان گفت که یک طیف لپ تاپ را می توان ارتقا داد و یک محدوده دیگر را نمی توان ارتقا داد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم خودتان لپ تاپ مورد نظر را بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا امکان ارتقا لپ تاپ وجود دارد یا خیر! با این حال، به طور کلی می توان گفت که لپ تاپ های ارزان تر، به ویژه لپ تاپ های استوک، در مقایسه با لپ تاپ های برند و لوکس (لپ تاپ های شرکتی) که جزو رده های برتر بازار محسوب می شوند، ارتقا و دسترسی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند.

با توجه به طراحی لپ تاپ، اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد این موضوع صحبت کنیم، می توان گفت که هر چه دستگاه گران تر باشد، مهر و موم سخت تر و محکم تر و دسترسی به قطعات سخت تر می شود. بنابراین مدل های ارزان قیمت از قطعات رایجی تشکیل شده اند که در بازار موجود است و برای شما قابل ارتقا هستند. حال به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

تاثیر ارتقاء رم لپ تاپ بر کارایی و سرعت
ارتقا رم لپ تاپ
قبل از اینکه با مراحل ارتقا رم لپ تاپ آشنا شوید بهتر است بدانید که این کار چه تاثیری بر عملکرد سیستم خواهد داشت.

احتمالاً می دانید که RAM یک حافظه کوتاه مدت است و به زبان ساده تر می توان گفت که حافظه نگهدارنده برنامه های در حال اجرا است که در پردازش اطلاعات در سیستم هایی مانند رایانه، لپ تاپ، تلفن همراه و ... نقش دارد. همانطور که می دانید با توجه به نوع و قدرت پردازنده یا سی پی یو، هر چه میزان رم بیشتر باشد، شاهد اجرای سریعتر برنامه ها هستیم.

بنابراین می توان گفت ارتقا و افزایش رم لپ تاپ تاثیر زیادی بر عملکرد دستگاه دارد و سرعت اجرای برنامه ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای مثال زمانی که رم لپ تاپ گیمینگ خود را ارتقا می دهید، سرعت اجرای بازی ها افزایش می یابد و با این موضوع مشکلی نخواهید داشت.

آیا لپ تاپ شما قابلیت ارتقا رم را دارد؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که با افزایش عمر لپ تاپ، کم کم متوجه کندی و سنگین شدن دستگاهتان هنگام انجام فعالیت های مدرن و سنگین شده باشید. ممکن است این مشکل به دلیل رم کم لپ تاپ یا هارد قدیمی باشد. ممکن است برخی افراد تعویض دستگاه را به شما پیشنهاد دهند، اما این نظر صحیح نیست! زیرا اگر لپ تاپ شما قابلیت ارتقاء سخت افزاری را دارد، می توانید با تعویض قطعات جان تازه ای به لپ تاپ خود ببخشید. احتمالاً در این مرحله تصمیم به دریافت رم جدید و ارتقاء آن دارید. اما متاسفانه بر خلاف کامپیوترهای شخصی که قابل ارتقا هستند و می توانید آنها را از صفر به صد تغییر دهید، لپ تاپ ها به دلیل نازکتر بودن نسبت به قبل با محدودیت های متفاوتی در تعویض قطعات مواجه هستند و روز به روز به دستگاه های غیر قابل ارتقا تبدیل می شوند.

بنابراین قبل از خرید یک رم جدید برای لپ تاپ خود، ابتدا باید بدانید که آیا لپ تاپ شما می تواند رم جدید را قبول کند یا خیر. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که آیا لپ تاپ شما یک اسلات خالی برای قرار دادن رم جدید دارد؟

در اکثر لپ تاپ ها رم روی اسلات های نصب شده روی مادربرد لپ تاپ قرار می گیرد و ممکن است با بازکردن فیزیکی درب لپ تاپ و مشاهده عینی وضعیت اسلات های رم با مشکلات خاصی مواجه شوید. حال در این مقاله می خواهیم شما را با قابلیت رایگان ارائه شده توسط Crucial به کاربران آشنا کنیم که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

قابلیت ارتقای سخت افزار لپ تاپ خود را با استفاده از Crucial RAM بررسی کنید.
Crucial یکی از بزرگترین تولید کنندگان هارد رم و SSD در جهان است. که این شرکت نرم افزار بسیار مفیدی را برای بررسی امکان ارتقاء لپ تاپ ارائه کرده است. برای همین کافی است:

  1. ابتدا وارد وب سایت Crucial شوید.
  2. سپس سازنده لپ تاپ خود را انتخاب کنید. ارتقا رم لپ تاپ
  3. اکنون مدل دقیق لپ تاپ خود را انتخاب کنید.
  4. در نهایت بر روی گزینه Find upgrade کلیک کنید.

همانطور که باید بدانید این ابزار محصولات شرکت Crucial را به شما نشان می دهد. همچنین به شما نشان می دهد که لپ تاپ شما از چه مدل رم پشتیبانی می کند. سپس نتایجی مانند اینکه آیا امکان نصب رم جدید در دستگاه شما وجود دارد یا خیر را به شما نشان می دهد. اما بعد از اینکه اطلاعات لازم را در مورد نوع قطعه قابل ارتقا در لپ تاپ خود پیدا کردید، می توانید از قطعات هر سازنده ای استفاده کنید.

بهترین نوع رم برای شما؟

ابتدا باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما یک اسلات خالی برای ارتقای رم دارد. پس از آن، باید به دقت در مورد نوع حافظه ای که می خواهید به دست آورید فکر کنید. ممکن است انتخاب بین دو نوع رایج DDR3 و DDR4 برای شما دشوار باشد. در این زمان مدل لپ تاپ و پشتیبانی آن از نوع حافظه مربوطه تعیین کننده خواهد بود. اکثر مدل های لپ تاپ در چند سال گذشته از حافظه DDR4 پشتیبانی می کنند.

در حال حاضر، رم های موجود برای لپ تاپ های موجود در بازار، رم های MHzDDR4-2133 و MHzDDR4-2400 هستند. ممکن است با خود فکر کنید که به هر حال باید به دنبال سریع ترین رم موجود در بازار باشید، اما نکته مهم این است که ممکن است پردازنده سیستم شما از سرعت های بالاتر از حد مشخصی پشتیبانی نکند. به عنوان مثال، یک پردازنده Core i3 نسل هشتم می تواند حداکثر 2400 MHzDDR4 را پشتیبانی کند و هر سرعتی بالاتر از آن به 2400 مگاهرتز کاهش یابد.

با در نظر گرفتن این موضوع، رم جدید بخرید تا در سرعتی که سیستم شما قادر به پشتیبانی آن نیست، بیش از حد خرج نکنید.

احتمالاً می‌دانید که هرچه اعداد تأخیر رم کمتر باشد، رم سریع‌تر و کارآمدتر خواهد بود. بنابراین می‌دانیم که مدل‌های رم با تأخیر متفاوت در بازار موجود است. البته اگر بخواهید برای انجام کارهای روزمره و عادی از آن استفاده کنید، این افزایش بازده چندان محسوس نیست. برخی از رم ها نیز وجود دارند که از هیت سینک های آلومینیومی برای بهبود خنک کننده استفاده می کنند. در این مواقع می توان گفت که معمولا تهیه این محصولات علاوه بر گران بودن، تفاوت محسوسی در میزان کارایی ایجاد نمی کند.

به طور کلی پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مواردی مانند تاخیر، سعی کنید به دنبال برندی باشید که وارداتی و با ضمانت شرکت معتبری باشد تا در صورت بروز مشکل (که البته خیلی هم پیش نمی آید) به شما کمک کند.

اگر می خواهید رم خود را ارتقا دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که ارتقای رم به آسانی تغییر فضای ذخیره سازی یا کارت گرافیک نیست و باید توجه داشته باشید که نوع مناسب آن را تهیه کنید چرا که شاهد استفاده از نوع DDR4 هستیم. در اکثر مادربردهای امروزی علاوه بر این، سرعت آن نیز باید با مادربرد شما سازگار باشد.

جمع بندی

اکنون می بینید که می توانید با رعایت چند نکته و صرف هزینه کم، لپ تاپ قدیمی خود را به لپ تاپی با عملکرد بهتر تبدیل کنید. البته با توجه به گفته هایی که در بالا ذکر شد، نباید فراموش کنید که برخی از لپ تاپ ها قابلیت ارتقای سخت افزاری را ندارند و تنها راه ارتقای آن ها تعویض آنها با یک لپ تاپ جدید است. مهمترین چیز این است که برای انجام تمام این مراحل به یک متخصص نیاز است که می تواند خطر آسیب دیدن لپ تاپ شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پس اگر از لپ تاپ قدیمی خود خسته شده اید، به جای فروش آن، سعی کنید رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید.

 

منبع: شهر سخت افزار


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۵:۱۲ توسط:علی موضوع: تکنولوژی و دیجیتال نظرات (0)